1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

اهمیت زمان مصرف میوه جات


ميوه‌هايي كه جذب آهن را سريع‌تر مي‌كنند
ما طبق يك ذائقه قديمي، سراغ مركبات و ميوه‌هايي مثل ليموترش و نارنج مي‌رويم كه بايد گفت اين اتفاق يك عادت غذايي به جاست، آن هم به اين دليل كه در مورد خوردن ميوه ‌همراه با وعده‌هاي غذايي نمي‌توان قانون كلي وضع كرد. چون ميوه‌هايي هم هستند كه خوردن آن‌ها همراه با غذا نه تنها بد نيست بلكه به جذب مواد معدني موجود در غذا كمك مي‌كند. اين ويژگي به دليل ويتامين C بالاي موجود در برخي ميوه‌هاست. همراهي ويتامين C با وعده‌هاي اصلي، جذب آهن، روي و كلسيم موجود در مواد‌غذايي را بيشتر مي‌كند. بنابراين ليمو، نارنج و حتي پرتقال ميوه‌هايي هستند كه خوردن آن‌ها همراه با غذا نه تنها بد نيست بلكه جذب آهن را بيشتر هم مي‌كند. اما در مورد ميوه‌هاي شيرين داستان فرق مي‌كند، از آنجا كه اين ميوه‌ها قند خون را بالا مي‌برند، توصيه مي‌شود بعد از غذا و معمولا به‌عنوان ميان‌وعده عصر يا صبح‌گاهي خورده شوند چون اين مواد به دليل افزايش قند خون، در شما احساس سيري كامل ايجاد مي‌كنند، درحالي‌كه خوردن همين ميوه‌ها قبل از غذا به‌عنوان دسر، سيري كاذب ايجاد مي‌كند و باعث كم اشتهايي مي‌شود البته اين كم‌اشتهايي كاملا موقتي است و شما ناچاريد به فاصله كوتاهي و با خوردن غذاي بيشتر آن را جبران كنيد.
حال که درباره زمان مناسب خوردن میوه‌ها صحبت کردیم، خوب است چند نکته‌ای هم درباره آن بگوییم:
ميوه‌ها را با پوست بخوريد
يك سوال هميشگي در مورد ميوه‌ها اين است كه بايد آن‌ها را با پوست خورد يا بدون پوست؟ اتفاقا خيلي از افراد به اين بهانه‌ كه پوست ميوه‌ها مي‌تواند محل تجمع آلودگي‌ها و حتي سموم ضد‌آفت باشد از خوردن پوست آن‌ها خودداري مي‌كنند غافل از اينكه به اين ترتيب خود را از دريافت منابع فيبر و ويتامين زيادي محروم كرده‌اند. معمولا در پوست ميوه‌ها مقدار متراكمي فيبر و ويتامين وجود دارد و اين مقدار حتي گاهي بيشتر از مغز خود ميوه است. به‌عنوان مثال مواد فيتوشيميايي ضد‌سرطاني كه در پوست سيب درختي وجود دارد ۷۸ درصد بيشتر از مغز اين ميوه است بنابراين كاملا واضح است كه حذف پوست ميوه‌ها ما را از دريافت بخش زيادي از خواص آن‌ها محروم مي‌كند. به همين دليل توصيه مي‌شود ميوه‌ها را تا جايي كه ممكن است با پوست بخوريد مگر اينكه دستگاه گوارش شما نسبت به هضم ميوه‌ها با پوست حساس باشد. البته طبيعي است كه براي خوردن ميوه‌ها با پوست بايد از شست‌وشوي مناسب آن‌ها مطمئن باشيم.
روزانه، ۴ واحد ميوه بخوريد
ميوه‌ها به‌عنوان يكي از مواد‌غذايي مورد نياز بدن انسان نقش بسيار مهمي در سلامت ما ايفا مي‌كنند. به‌طور كلي نياز به خوردن ميوه يكي از نيازهاي اساسي ماست كه نبايد ساده و بي‌تفاوت از كنار آن عبور كنيم. ميوه‌ها علاوه بر اين‌كه از خوراكي‌هايي خوش طعم و خوش خوراك هستند به‌عنوان منابع سرشار از ويتامين، فيبرها و املاح معدني مورد نياز بدن هم به شمار مي‌روند اما همانقدر كه خوردن ميوه‌ها مهم است بحث چگونگي خوردن، از نظر زمان و مقدار آن‌ها هم مطرح است. بدن ما روزانه بايد بخش مشخصي از كالري مورد نياز خود را از طريق ميوه‌ها دريافت كند كه معمولا اين مقدار بسته به شرايط افراد و از فردي به فرد ديگر متفاوت است. اما در يك نگاه كلي بايد گفت به‌طور متوسط يك فرد بالغ بايد روزانه دسته كم ۳ تا ۴ واحد از انواع ميوه‌ها مصرف كند تا نياز بدنش به املاح، فيبر و ويتامين‌هاي موجود در آن‌ها تامين شود. منظور از يك واحد ميوه هم بنابر قرارداد تعريف شده، مقدار ميوه‌اي است كه از نظر حجم به اندازه يك سيب متوسط باشد اما تنها مقدار و حجم ميوه‌ها مطرح نيست، براي استفاده مناسب از اين منابع سرشار از ويتامين بايد به زمان و چگونگي خوردن آن‌ها هم دقت كرد.
ميوه،‌ بهترين ميان‌وعده است
يك برنامه غذايي متعادل از ۳ وعده غذايي اصلي و ۲ ميان وعده در طول روز تشكيل شده است؛ اما اين وعده‌ها به تنهايي نه قادرند همه نياز بدن به مواد‌غذايي را تامين كنند نه اينكه از احساس گرسنگي كه خواه‌ ناخواه در طول روز به آن دچار مي‌شويم جلوگيري كنند، بنابراين پاي ميان‌وعده‌ها به‌عنوان يكي از منابع تامين‌كننده مقدار كالري مورد نياز روزانه ما به ميان مي‌آيد. از آن‌جا كه ميوه‌ها شرايط يك ميان‌وعده مناسب از نظر مقدار كالري، ويتامين و املاح مورد نياز بدن را دارند توصيه مي‌شود بين وعده‌هاي اصلي و به‌عنوان بهترين ميان‌وعده‌ها در برنامه غذايي روزانه افراد جاي بگيرند. سرعت جذب قند موجود در ميوه‌ها بسيار پايين است، از همين‌رو فرآيند جذب اين قند، بسيار كند است و به آرامي در بدن انجام مي‌گيرد بنابراين خوردن آن‌ها بين وعده‌هاي اصلي غذا مي‌تواند قند خون را در تمام ساعات روز در محدوده ثابتي نگه ‌دارد و در نتيجه از بروز احساس گرسنگي يا حتي سيري مفرط جلوگيري كند.

اضافه‌ كردن نظر


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

حمایت رسانه ای

جشنواره انتخاب برترین وبلاگ ایرانی

زوم لینک

ویژه ها

تبلیغات در زوم لینک

تعداد افراد آنلاین

 48 مهمان حاضر

حمایت رسانه ای از جشنواره ها

همایش معماری و شهرسازی معاصرجشنواره وب ایران

همکاران زوم لینک

یک بایتفنجونایمیل موقت ایرانیلینک پدوب خبردنبالروب شهرنگهبان

آی تی گذرایران آتاتابستونیتصویر دل

آی تی جوآی آر کامپیوترمرجع آموزش لینوکسit-worldعمار گراففارسیکا